PRZEMÓWIENIA
JANA PAWŁA II
Homilia w czasie Mszy św. odprawionej na Błoniach
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
1. My wszyscy dziś tutaj zgromadzeni stajemy wobec wielkiej
tajemnicy dziejów ludzkości. Oto Chrystus, który po swym
zmartwychwstaniu spotyka się z apostołami w Galilei, przemawia do
nich słowami, któreśmy przed chwilą słyszeli z ust diakona
spełniającego dziś posługę Ewangelii: „Dana Mi jest wszelka władza w
niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody,
udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je
zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami
przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 18-20).
Wielka tajemnica dziejów ludzkości, dziejów każdego człowieka,
wyrażona jest w tych słowach.
Człowiek bowiem każdy idzie przed siebie. Podąża ku przyszłości. I
narody idą przed siebie. I ludzkość cała. Iść przed siebie — to
znaczy nie tylko ulegać wymogom czasu, pozostawiając stale za sobą
przeszłość: dzień wczorajszy, rok, lata, stulecia... Iść przed
siebie to znaczy mieć świadomość celu.
Czy człowiek i ludzkość w swojej wędrówce przez tę ziemię tylko
przechodzi i mija — i wszystkim dla człowieka jest to, co tu na tej
ziemi zbuduje, wywalczy, zazna? Czy niezależnie od wszystkich
osiągnięć, od całego kształtu życia: kultury, cywilizacji, techniki
— nic go innego nie oczekuje? „Przemija postać świata” (1 Kor 7, 31)
— i człowiek wraz z nią przemija bez reszty...?
Czy też: tajemnicę dziejów człowieka, każdego i wszystkich,
tajemnicę dziejów ludzkości wyrażają i wyznaczają te słowa, jakie
powiedział Chrystus w momencie rozstania z apostołami — chrzest w
imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego — chrzest, czyli zanurzenie w
żywym Bogu, w Tym, Który Jest (jak głosi Księga Wyjścia) — w Tym,
„Który jest, i Który był, i Który przychodzi” (jak głosi Księga
Apokalipsy 1, 4). Chrzest, czyli początek spotkania, obcowania,
zjednoczenia, do którego całe życie doczesne jest tylko wstępem i
wprowadzeniem, a spełnienie i pełnia należy do wieczności. „Przemija
postać świata” — więc musimy znaleźć się „w świecie Boga”, ażeby
dosięgnąć celu, dojść do pełni życia i powołania człowieka.
Chrystus ukazał tę drogę. A żegnając się z apostołami, potwierdził
ją raz jeszcze. I polecił, ażeby oni i cały Kościół uczyli
zachowywać wszystko, co im przykazał: „A oto Ja jestem z wami przez
wszystkie dni aż do skończenia świata”.
2. Zawsze z największym wzruszeniem słuchamy tych słów, w których
zmartwychwstały Odkupiciel rysuje kontur dziejów ludzkości i zarazem
dziejów każdego człowieka. Kiedy mówi: „Nauczajcie wszystkie
narody”, staje nam przed oczyma duszy ten moment, gdy Ewangelia
dotarła do naszego narodu u samych początków jego historii — i kiedy
pierwsi Polacy otrzymali chrzest w imię Ojca i Syna, i Ducha
Świętego. Kontur duchowych dziejów Ojczyzny został zarysowany w
obrębie tych samych słów Chrystusa wypowiedzianych do apostołów.
Kontur duchowy dziejów każdego z nas został również w ten sposób
jakoś zarysowany.
Człowiek bowiem jest istotą rozumną i wolną, jest świadomym i
odpowiedzialnym podmiotem. Może i powinien osobistym wysiłkiem myśli
docierać do prawdy. Może i powinien wybierać i rozstrzygać. Chrzest
przyjęty na początku dziejów Polski jeszcze bardziej uświadomił nam
tę właściwą wielkość człowieka: „Zanurzenie w wodzie”, które jest
znakiem wezwania do uczestnictwa w życiu Trójcy Przenajświętszej,
jest równocześnie niezastąpionym sprawdzianem godności każdego
człowieka. Już samo to wezwanie o niej świadczy. Człowiek musi
posiadać niezwykłą godność, skoro został wezwany do uczestnictwa w
życiu Boga samego.
Równocześnie cały ten historyczny proces świadomości i wyborów
człowieka — jakże bardzo związany jest z żywą tradycją jego własnego
narodu, w której poprzez całe pokolenia odzywają się żywym echem
słowa Chrystusa, świadectwo Ewangelii, kultura chrześcijańska,
obyczaj zrodzony z wiary, nadziei i miłości. Człowiek wybiera
świadomie, z wewnętrzną wolnością — tu tradycja nie stanowi
ograniczenia: jest skarbcem, jest duchowym zasobem, jest wielkim
wspólnym dobrem, które potwierdza się każdym wyborem, każdym
szlachetnym czynem, każdym autentycznie po chrześcijańsku przeżytym
życiem.
Czy można odepchnąć to wszystko? Czy można powiedzieć „nie”? Czy
można odrzucić Chrystusa i wszystko to, co On wniósł w dzieje
człowieka?
Oczywiście, że można. Człowiek jest wolny. Człowiek może powiedzieć
Bogu: nie. Człowiek może powiedzieć Chrystusowi: nie. Ale — pytanie
zasadnicze: czy wolno? I w imię czego „wolno”? Jaki argument rozumu,
jaką wartość woli i serca można przedłożyć sobie samemu i bliźnim, i
rodakom, i narodowi, ażeby odrzucić, ażeby powiedzieć „nie” temu,
czym wszyscy żyliśmy przez tysiąc lat?! Temu, co stworzyło podstawę
naszej tożsamości i zawsze ją stanowiło.
Kiedyś Chrystus zapytał apostołów (było to po zapowiedzi
ustanowienia Eucharystii, gdy różni odsuwali się od Niego): „Czyż i
wy chcecie odejść?” (J 6, 67). Pozwólcie, że następca Piotra
powtórzy dzisiaj wobec was wszystkich tu zgromadzonych — i wobec
całych naszych dziejów i całej współczesności... że powtórzy dziś
słowa Piotra — słowa, które wówczas były jego odpowiedzią na pytanie
Chrystusa: „Panie, do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia
wiecznego” (J 6, 68).
3. Św. Stanisław był biskupem krakowskim, jak o tym świadczą źródła
historyczne, przez siedem lat. Ten pochodzący z pobliskiego
Szczepanowa biskup-rodak objął stolicę krakowską w 1072 roku, aby
opuścić ją, ponosząc śmierć z rąk króla Bolesława Śmiałego, w 1079
roku. Dzień śmierci wedle źródeł wypadł 11 kwietnia — w tym też dniu
wspomina św. Stanisława kalendarz liturgiczny Kościoła powszechnego.
W Polsce święto Biskupa Męczennika związało się od stuleci z datą 8
maja — i nadal pozostaje z nią związane.
Kiedy jako metropolita krakowski rozpoczynałem wraz z wami
przygotowania do tegorocznej 900 rocznicy śmierci św. Stanisława,
byliśmy wszyscy pod ogromnym wrażeniem tysiąclecia chrztu Polski,
które wypadło w Roku Pańskim 1966. Na tle tego wydarzenia, a także w
porównaniu z postacią św. Wojciecha, również biskupa-męczennika,
którego życie związało się w naszych dziejach jeszcze z epoką
chrztu, postać św. Stanisława zdawała się wskazywać, przez analogię,
na inny sakrament, który należy do całokształtu wprowadzenia
chrześcijanina w wiarę i życie Kościoła. Jest to, jak wiadomo,
sakrament bierzmowania, czyli umocnienia. I całe „jubileuszowe”
odczytanie posłannictwa św. Stanisława w dziejach naszego
chrześcijańskiego tysiąclecia, a także całe duchowe przygotowanie do
tegorocznej uroczystości, nawiązywało właśnie do tego sakramentu
bierzmowania, czyli umocnienia.
Analogia jest wieloraka. Przede wszystkim jednak upatrywaliśmy ją w
normalnym rozwoju życia chrześcijańskiego. Tak jak dojrzałym
chrześcijaninem staje się człowiek ochrzczony przez przyjęcie
sakramentu bierzmowania — tak też Opatrzność Boża dała naszemu
narodowi w odpowiednim czasie po chrzcie historyczny moment
bierzmowania. Św. Stanisław, którego od epoki chrztu dzieli prawie
całe stulecie, symbolizuje ten moment w szczególny sposób przez to,
że dał świadectwo Chrystusowi, przelewając krew. Sakrament
bierzmowania w życiu każdego chrześcijanina, zazwyczaj młodego, bo
młodzież przyjmuje ten sakrament — Polska też wówczas była młodym
narodem i państwem — ma przyczynić się do tego, aby był on na miarę
swojego życia i powołania również „świadkiem Chrystusa”. Jest to
sakrament szczególnego przyrównania do apostołów: sakrament, który
każdego ochrzczonego wprowadza w apostolstwo Kościoła (szczególnie w
tak zwane apostolstwo świeckich). Jest to sakrament, który powinien
rodzić w nas szczególne poczucie odpowiedzialności za Kościół, za
Ewangelię, za sprawę Chrystusa w duszach ludzkich, za zbawienie
świata.
Sakrament bierzmowania przyjmujemy jeden jedyny raz w życiu
(podobnie jak chrzest) — a całe życie, które otwiera się w
perspektywie tego sakramentu, nabiera charakteru wielkiej i
zasadniczej próby. Jest to próba wiary i próba charakteru. Św.
Stanisław stał się też w dziejach duchowych Polaków patronem owej
wielkiej, zasadniczej próby wiary i próby charakteru. Czcimy go jako
patrona chrześcijańskiego ładu moralnego, albowiem ład moralny
tworzy się poprzez ludzi. Dochodzi w nim więc do głosu ogromna ilość
takich właśnie prób, z których każda jest próbą wiary i próbą
charakteru. Od każdej zwycięskiej próby w ostateczności zależy ład
moralny. Każda próba przegrana przynosi nieład.
Wiemy też doskonale z całych naszych dziejów, że absolutnie, za
żadną cenę, nie możemy sobie pozwolić na ów nieład. Za to już wiele
razy gorzko zapłaciliśmy w historii.
I dlatego nasze siedmioletnie rozważanie postaci św. Stanisława,
nawiązywanie do jego pasterskiej posługi na stolicy krakowskiej,
ponowne oględziny relikwii, jaką jest czaszka Świętego, na której
wyraźnie odczytujemy ślady śmiercionośnych uderzeń — wszystko to
prowadzi nas dzisiaj do wielkiej żarliwej modlitwy o zwycięstwo ładu
moralnego w tej trudnej epoce naszych dziejów.
Jest to też zasadniczy wniosek z całej wytrwałej pracy tego
siedmiolecia, główny warunek i cel zarazem odnowy soborowej, nad
którą tak cierpliwie pracował Synod Archidiecezji Krakowskiej,
główny postulat pod adresem duszpasterstwa i całej pracy Kościoła. A
równocześnie pod adresem wszystkich prac, wszystkich zadań i
programów, jakie podejmowane są i będą na ziemi polskiej.
Rok św. Stanisława: rok szczególnej dziejowej dojrzałości narodu i
Kościoła w Polsce. Rok świadomie na nowo podejmowanej
odpowiedzialności za przyszłość narodu i Kościoła w Polsce — to jest
wotum, które dziś tutaj z wami, czcigodni i umiłowani bracia i
siostry, pragnę jako pierwszy papież z rodu Polaków złożyć Królowi
wieków, nieśmiertelnemu, odwiecznemu Pasterzowi dusz naszych,
dziejów naszych. Dobremu Pasterzowi.
4. Pozwólcie teraz, że ogarnę sercem i ujmę w jedną całość tę moją
pielgrzymkę do Polski, która zaczęła się w wigilię Zesłania Ducha
Świętego w Warszawie, a dzisiaj osiąga swój kres w uroczystość
Trójcy Przenajświętszej w Krakowie. Pragnę podziękować wam, drodzy
rodacy, za wszystko. Za to, żeście mnie zaprosili. I za to, żeście
mi towarzyszyli na całym szlaku pielgrzymim od Warszawy poprzez
prymasowskie Gniezno i Jasną Górę. Dziękuję raz jeszcze władzom
państwowym za uprzejme zaproszenie i spotkanie. Dziękuję również
władzom poszczególnych województw, a zwłaszcza władzom miasta
stołecznego Warszawy oraz — na tym ostatnim etapie — władzom miasta
królewskiego Krakowa za wszystko. Dziękuję Kościołowi w mojej
Ojczyźnie: Episkopatowi z Prymasem Polski na czele, metropolicie
krakowskiemu i moim umiłowanym braciom biskupom: Julianowi, Janowi,
Stanisławowi i Albinowi, z którymi dane mi było tu, w Krakowie,
współpracować przez szereg lat, przygotowując jubileusz św.
Stanisława. Również biskupom metropolii krakowskiej:
częstochowskiemu, katowickiemu, kieleckiemu i tarnowskiemu. Tarnów
jest poprzez Szczepanów jak gdyby pierwszą ojczyzną św. Stanisława.
Dziękuję całemu duchowieństwu. Dziękuję zakonom męskim i żeńskim.
Dziękuję wszystkim i każdemu. Zaprawdę, godną i sprawiedliwą,
słuszną i zbawienną jest rzeczą... dziękować, składać dzięki. I ja
teraz, w tym ostatnim dniu mojego po Polsce pielgrzymowania, pragnę
szeroko otworzyć serce i podnieść głos, składając dzięki w tej
najwspanialszej prefacji. O jakże pragnę, żeby to dziękczynienie
dotarło do stóp Bożego Majestatu, aby dosięgło Serca Trójcy
Przenajświętszej: Ojca i Syna, i Ducha Świętego.
O rodacy! Jakże gorąco dziękuję wspólnie z wami raz jeszcze za to,
że zostaliśmy przed tysiącem z górą lat ochrzczeni w imię Ojca i
Syna, i Ducha Świętego. Że zostaliśmy zanurzeni w wodzie, która
odbija w sobie obraz Boga żywego — w wodzie, która jest falą
wieczności: „źródłem wody wytryskającej ku życiu wiecznemu” (J 4,
14). Że zostaliśmy, my ludzie, my Polacy, z których każdy rodzi się
jako człowiek „z ciała i krwi” (por. J 3, 6) swoich rodziców,
poczęci i narodzeni z Ducha (por. J 3, 5). Z Ducha Świętego.
Pragnę przeto w dniu dzisiejszym, stojąc tu na tym rozległym
krakowskim błoniu i patrząc w stronę Wawelu i Skałki, gdzie 900 lat
temu „poniósł śmierć sławny biskup Stanisław”, dopełnić raz jeszcze
tego, co dopełnione zostało w sakramencie bierzmowania, czyli
umocnienia, którego on w naszych dziejach jest symbolem. Pragnę, aby
to, co zostało z Ducha Świętego poczęte i narodzone, zostało na nowo
w tym samym Duchu Świętym umocnione za sprawą krzyża i
zmartwychwstania Jezusa Chrystusa Pana naszego, w którym nasz rodak,
Stanisław ze Szczepanowa, ma swą szczególną cząstkę i udział.
Pozwólcie przeto, że tak jak zawsze przy bierzmowaniu biskup, i ja
dzisiaj dokonam owego apostolskiego włożenia rąk na wszystkich tu
zgromadzonych, na wszystkich moich rodaków. W tym włożeniu rąk
wyraża się przejęcie i przekazanie Ducha Świętego, którego
apostołowie otrzymali od samego Chrystusa, kiedy po zmartwychwstaniu
przyszedł do nich „drzwiami zamkniętymi” (por. J 20, 19) i rzekł: „Weźmijcie
Ducha Świętego” (J 20, 22). Tego Ducha: Ducha zbawienia, odkupienia,
nawrócenia i świętości, Ducha prawdy, Ducha miłości i Ducha męstwa —
odziedziczonego jako żywą moc po apostołach — przekazywały po tyle
razy biskupie dłonie całym pokoleniom na ziemi polskiej. Tego Ducha
pragnę wam dzisiaj przekazać, tak jak przekazywał Go swoim
współczesnym biskup rodem ze Szczepanowa. Pragnę wam dziś przekazać
tego Ducha, ogarniając sercem z najgłębszą pokorą to wielkie
„bierzmowanie dziejów”, które przeżywacie.
Więc mówię za Chrystusem samym: „Weźmijcie Ducha Świętego!” (J 20,
22).
I mówię za Apostołem: „Ducha nie gaście!” (1 Tes 5, 29).
I mówię za Apostołem: „Ducha Świętego nie zasmucajcie!” (por. Ef 4,
30).
Musicie być mocni, drodzy bracia i siostry! Musicie być mocni tą
mocą, którą daje wiara! Musicie być mocni mocą wiary! Musicie być
wierni! Dziś tej mocy bardziej wam potrzeba niż w jakiejkolwiek
epoce dziejów. Musicie być mocni mocą nadziei, która przynosi pełną
radość życia i nie dozwala zasmucać Ducha Świętego!
Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć,
jak to objawił św. Stanisław i błogosławiony Maksymilian Maria
Kolbe. Musicie być mocni miłością, która „cierpliwa jest, łaskawa
jest... nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą...
nie pamięta złego; nie cieszy się z niesprawiedliwości, lecz
wpółweseli się z prawdą”. Która „wszystko znosi, wszystkiemu wierzy,
we wszystkim pokłada nadzieję, wszystko przetrzyma”, tej miłości,
która „nigdy nie ustaje” (1 Kor 13, 4-8).
Musicie być mocni, drodzy bracia i siostry, mocą tej wiary, nadziei
i miłości świadomej, dojrzałej, odpowiedzialnej, która pomaga nam
podejmować ów wielki dialog z człowiekiem i światem na naszym etapie
dziejów — dialog z człowiekiem i światem, zakorzeniony w dialogu z
Bogiem samym: z Ojcem przez Syna w Duchu Świętym — dialog zbawienia.
I trzeba, ażebyśmy ten dialog podejmowali we wspólnocie z wszystkimi
naszymi braćmi chrześcijanami, chociaż jeszcze rozłączonymi, ale
zjednoczonymi jedną wiarą w Chrystusa. Mówię o tym na tym miejscu,
ażeby wyrazić wdzięczność za list, który otrzymałem od
przedstawicieli Polskiej Rady Ekumenicznej. Jeżeli nawet z powodu
zagęszczonego programu zajęć nie doszło do spotkania w Warszawie —
pamiętajcie, drodzy bracia w Chrystusie, że to spotkanie noszę w
sercu jako żywe pragnienie i wyraz ufności na przyszłość. Ów dialog
zbawienia nie przestaje być naszym powołaniem poprzez wszystkie
„znaki czasu”. Przyjął wezwanie doń Jan XXIII i Paweł VI wraz z
Soborem Watykańskim II. Jan Paweł II ponawia tę samą gotowość od
pierwszego dnia. Tak jest! Trzeba pracować na rzecz pokoju i
pojednania pomiędzy ludźmi i narodami całej ziemi. Trzeba szukać
zbliżeń. Trzeba otwierać granice. Gdy jesteśmy mocni Duchem Boga,
jesteśmy także mocni wiarą w człowieka — wiarą, nadzieją i miłością:
są one nierozerwalne i jesteśmy gotowi świadczyć sprawie człowieka
wobec każdego, któremu ta sprawa prawdziwie leży na sercu. Dla
którego ta sprawa jest święta. Który pragnie jej służyć wedle
najlepszej woli. Więc nie trzeba się lękać! Trzeba otworzyć granice.
Pamiętajcie, że nie ma imperializmu Kościoła. Jest tylko służba.
Jest tylko śmierć Chrystusa na Kalwarii. Jest tylko działanie Ducha
Świętego jako owoc tej śmierci, który trwa z nami wszystkimi, trwa z
ludzkością całą „aż do skończenia świata” (Mt 28, 20).
Ze szczególną radością witam tutaj grupy naszych pobratymców, którzy
przybyli z południa, spoza Karpat. Bóg wam zapłać za waszą obecność.
A jakże bardzo pragnąłbym, ażeby mogli tu być jeszcze inni... Bóg
wam zapłać, bracia Łużyczanie. O, jakże bardzo pragnąłbym, ażeby
mogli tutaj, przy tej pielgrzymce papieża-Słowianina, być jeszcze
inni nasi bracia w języku i w losach dziejowych. A jeśli ich nie ma
na tych Błoniach, niech pamiętają, że tym bardziej są w naszym sercu
i w naszej modlitwie.
5. I jest jeszcze: tam w Warszawie, na placu Zwycięstwa, Grób
Nieznanego Żołnierza, przy którym rozpoczynałem moją pielgrzymią
posługę na ziemi polskiej — i dzisiaj tu, nad Wisłą, pomiędzy
Wawelem a Skałką, grób „nieznanego Biskupa”, po którym pozostała
przedziwna relikwia w skarbcu naszych dziejów.
I dlatego pozwólcie — że zanim odejdę — popatrzę jeszcze stąd na
Kraków, na ten Kraków, w którym każdy kamień i każda cegła jest mi
droga — i popatrzę stąd na Polskę...
I dlatego — zanim stąd odejdę, proszę was, abyście całe to duchowe
dziedzictwo, któremu na imię „Polska”, raz jeszcze przyjęli z wiarą,
nadzieją i miłością — taką, jaką zaszczepia w nas Chrystus na
chrzcie świętym,
— abyście nigdy nie zwątpili i nie znużyli się, i nie zniechęcili,
— abyście nie podcinali sami tych korzeni, z których wyrastamy.
Proszę was:
— abyście mieli ufność nawet wbrew każdej swojej słabości, abyście
szukali zawsze duchowej mocy u Tego, u którego tyle pokoleń ojców
naszych i matek ją znajdowało,
— abyście od Niego nigdy nie odstąpili,
— abyście nigdy nie utracili tej wolności ducha, do której On
„wyzwala” człowieka,
— abyście nigdy nie wzgardzili tą Miłością, która jest „największa”,
która się wyraziła przez Krzyż, a bez której życie ludzkie nie ma
ani korzenia, ani sensu.
Proszę was o to przez pamięć i przez potężne wstawiennictwo
Bogarodzicy z Jasnej Góry i wszystkich Jej sanktuariów na ziemi
polskiej, przez pamięć św. Wojciecha, który zginął dla Chrystusa nad
Bałtykiem, przez pamięć św. Stanisława, który legł pod mieczem
królewskim na Skałce.
Proszę was o to. Amen.
|