PRZEMÓWIENIA
JANA PAWŁA II
Przemówienie do Rady Papieskiego Wydziału Teologicznego
Księże Biskupie Metropolito,
Księża Biskupi,
Drogi Księże Dziekanie,
Umiłowani Księża,
Państwo Profesorowie!
Dziękuję za zaproszenie, które pozwala mi dzisiaj spotkać się z
umiłowaną przeze mnie Alma Mater, której sam jestem naprzód
studentem, z kolei doktorem, a po habilitacji w 1953 roku —
wykładowcą, docentem i profesorem przez szereg lat.
Wszystkim znane są dobrze moje starania z okresu, kiedy byłem
metropolitą krakowskim, o przyznanie należytych praw tej uczelni,
która z pewnością zasłużyła na to, aby jej charakter akademicki był
w pełni respektowany — i to stosownie do potrzeb obecnych, które
różnią się swym charakterem i zakresem od potrzeb dawniejszych —
choćby z tego okresu, kiedy krakowski Wydział Teologiczny należał
jeszcze do organizmu Uczelni Jagiellońskiej.
1. Idąc za wymową tych potrzeb, starałem się w okresie spełniania
mego urzędu w Krakowie:
1) o odnowienie i pomnożenie zespołu pracowników naukowych oraz o
zapewnienie im tych kwalifikacji, które wedle prawodawstwa
kościelnego (przez analogię do procedury państwowej w Polsce) są
podstawą usamodzielniania pracowników nauki,
2) o zabezpieczenie podstawowego wykształcenia o charakterze
akademickim oraz stosownych do tego wykształcenia stopni
akademickich kanonicznie ważnych szerokiemu ogółowi studentów
teologii; w szczególności chodziło o alumnów seminariów duchownych —
przyszłych kapłanów i duszpasterzy — z archidiecezji krakowskiej, a
także z diecezji częstochowskiej, katowickiej i tarnowskiej oraz z
poszczególnych zakonów i zgromadzeń zakonnych, zwłaszcza
studiujących w Instytucie Księży Misjonarzy w Krakowie. Drogą do
tego celu prowadzącą był zatwierdzony przez Stolicę Apostolską
(Kongregację pro Institutione Catholica) system umów o współpracy
naukowej pomiędzy Papieskim Wydziałem Teologicznym w Krakowie a
wyżej wymienionymi seminariami duchownymi. W ostatnim roku mojej
pracy w Krakowie zostały podjęte rozmowy przygotowawcze do podobnej
umowy z seminarium diecezji kieleckiej.
2. Wydział Teologiczny w trosce o dalsze kształcenie kapłanów po
zakończeniu studiów podstawowych — a także w pewnej mierze i
świeckich — rozbudował system tak zwanych studiów przywydziałowych o
różnym profilu: katechetycznym, liturgicznym, ascetycznym, dla spraw
teologii duszpasterstwa rodziny oraz studium myśli współczesnej.
Studia te gromadziły i nadal gromadzą nie tylko duchownych, ale
także i świeckich. Niektóre studia mają charakter wyłącznie dla
świeckich, jak np. Studium Instytutu Rodziny, sprawa, która
szczególnie leżała mi na sercu, a także studium katechetyczne dla
świeckich. Powyższe studia prowadzone są w Krakowie. Prócz tego
studium o podobnym charakterze prowadzone jest w Rzeszowie dla
księży z diecezji przemyskiej.
3. O ile cała powyżej zestawiona działalność mieści się w zakresie
tak zwanego cyclus institutionalis (studium akademickie podstawowe),
to równocześnie Wydział zgodnie ze swoim charakterem i statutem
prowadził i prowadzi nadal również studia w zakresie tak zwanego
cyclus specialisationis, przygotowując do licencjatu i doktoratu.
Studia te prowadzone są przede wszystkim w Krakowie. Prócz tego
jednak została już zawarta umowa z ordynariuszem tarnowskim o
powołaniu specjalistycznego Instytutu Patrologii w Tarnowie.
Specjalistyczny też profil posiada wcześniej uzgodniony z
ordynariuszem częstochowskim Instytut Eklezjologiczno-Mariologiczny
w Częstochowie. Jeszcze też za mojego urzędowania została wdrożona
sprawa Instytutu Pastoralnego w Katowicach.
4. Specjalizacja domaga się też wyodrębnienia samych specjalności
naukowych, w obrębie których jest prowadzona, z możliwością
nadawania stopni akademickich wedle tej specjalizacji. I dlatego też
zwróciłem się do Ojca Świętego Pawła VI za pośrednictwem Kongregacji
pro Institutione Catholica o możliwość nadawania stopni nie tylko w
zakresie teologii, ale również filozofii.
5. Specjalizacja w dziedzinie historii Kościoła jest w pełni
uzasadniona właśnie w Krakowie, który posiada szczególny w Polsce
zasób źródeł w tej dziedzinie. I dlatego Stolica Apostolska z
pewnością pójdzie na rękę staraniom zmierzającym w kierunku
wyodrębnienia tej specjalizacji w uczelni krakowskiej. Już dawniej
zostały wszczęte odnośne poczynania, czego wyrazem było powołanie
przez Papieski Wydział Teologiczny Instytutu Historii Kościoła.
Moim własnym dawniejszym zamierzeniom w pełni odpowiada
wyodrębnienie tej specjalizacji, podobnie jak specjalizacji
filozoficznej w formie trzeciego wydziału w obrębie uczelni
krakowskiej. Proszę o kontynuowanie działalności w tym kierunku.
Raduję się, że dzisiaj mogę w tak czcigodnym gronie, w jedności z
moim następcą, w obecności księży biskupów oraz całej Rady Wydziału
w jej najpełniejszym składzie, oddać hołd wielkiej przeszłości
naszej krakowskiej Alma Mater. Pragnę jeszcze raz uczcić fundatorkę
Wydziału Teologicznego w Krakowie błogosławioną królową Jadwigę.
Pragnę również z całego serca oraz z całym przekonaniem potwierdzić
historyczną decyzję mego poprzednika papieża Bonifacego IX,
wyrażającą się w bulli z 11 stycznia 1397 roku Eximiae devotionis
affectus.
Umiłowanej przeze mnie uczelni życzę błogosławieństwa Trójcy
Przenajświętszej i stałej opieki Stolicy Mądrości oraz wiernego
pośrednictwa św. Jana z Kęt, jej przed pięciuset z górą laty
profesora.
Prócz tego — bardzo dziękuję za sposobność spotkania Rady Wydziału w
tak licznym gronie. Z tego, co powiedziałem, wynika, że
rzeczywistością jest Papieski Wydział Teologiczny, a prócz tego —
jest projekt, który w nim tkwi. Reszta zależy w znacznej mierze od
tego, w jaki sposób uczelnia sama, Kościół krakowski, jego widzialna
głowa, będą ten projekt rozwijać i realizować.
Ufam, że pod opieką tak potężnych patronów sprawa ta pójdzie dobrze.
|