PRZEMÓWIENIA
JANA PAWŁA II
Homilia w czasie Mszy św. beatyfikacyjnej o. Rafała Kalinowskiego i
Brata Alberta — Adama Chmielowskiego, odprawionej na Błoniach
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus!
1. „Pan jest moim pasterzem”... (Ps 23 [22], 1)
Umiłowani moi rodacy!
Pragnę dziś wspólnie z wami oddać chwalę Panu, który jest naszym
Pasterzem: jest Dobrym Pasterzem swej owczarni. Sam to o sobie
powiedział w Ewangelii. Mówi nam o tym również psalm dzisiejszej
liturgii.
Pragnę więc dzisiaj w ostatnim dniu mojego pielgrzymowania do
Ojczyzny 1 wyznać wraz z wami prawdę o Dobrym Pasterzu na tle
jubileuszu Jasnej Góry. Sześć wieków przedziwnej obecności
Bogarodzicy w tym Wizerunku, który nas wszystkich duchowo zespala i
jednoczy — czyż to nie dzieło Dobrego Pasterza? Wszak wiemy, że
troszczy się On nade wszystko o zachowanie jedności swej owczarni.
Troszczy się o to, ażeby nikt nie zginął — i sam szuka zagubionej
owcy.
Dajemy temu świadectwo poprzez Rok Odkupienia w całym Kościele. A na
ziemi polskiej, na której jeszcze trwa jasnogórski jubileusz, pytam:
czyż całego swojego dzieła nie dokonuje Chrystus Dobry Pasterz za
szczególnym pośrednictwem swej Matki? Naszej Pani Jasnogórskiej?
Psalmista mówi o Dobrym Pasterzu:
„prowadzi mnie nad wody,
gdzie mogę odpocząć:
orzeźwia moją duszę...”
(Ps 23 [22], 2-3)
Czyż Jasna Góra nie jest dla nas takim miejscem, gdzie możemy
odpocząć, gdzie dusze nasze doznają orzeźwienia? Czyż nie jest ona
podobna do źródła żywej wody, z którego w ciągu pokoleń czerpiemy?
Czerpiemy z nieskończonych zasobów Chrystusowego Odkupienia, do
którego przybliża nas Maryja!
2. W ostatnim dniu mojego pielgrzymowania, które związane jest z
jubileuszem Jasnej Góry, pragnę tu, w Krakowie, wraz z wami, drodzy
moi rodacy, wypowiedzieć przedziwną tajemnicę obecności Dobrego
Pasterza pośród wszystkich pokoleń, które przeszły przez polską
ziemię — i tu, w Krakowie, pozostawiły szczególny wyraz swojej
polskiej i chrześcijańskiej tożsamości.
Dlatego właśnie tak cenny i drogi jest ten Kraków. I tak bardzo
trzeba zabiegać, ażeby nie zniszczała jego historyczna substancja, w
której nasz naród w szczególnej mierze odczytuje — nie tylko swoją
przeszłość — ale po prostu swoją tożsamość. Mówiłem o tym przed
czterema laty, gdy świętowaliśmy w Krakowie dziewięć wieków świętego
Stanisława. Dziś pragnę powrócić do tego „bierzmowania dziejów”,
które trwa i rozwija się z pokolenia na pokolenie. Do tego
„bierzmowania”, które posiada szczególne znaczenie dla Polaków roku
1983 — dla was, umiłowani bracia i siostry, moi rodacy!
3. Witam was i pozdrawiam z całego serca na tych samych Błoniach, co
cztery lata temu — w perspektywie Wawelu i Skałki, w perspektywie
kopca Kościuszki, a skądinąd wież mariackich, ratusza i
uniwersytetu. Mój Kraków...
Pozdrawiam mojego następcę, metropolitę krakowskiego, kardynała
Franciszka — i moich braci w biskupstwie: Juliana, Jana, Stanisława,
Albina, z którymi związały mnie lata wspólnego posługiwania w
archidiecezji krakowskiej. Witam i pozdrawiam szczególnie serdecznie
biskupów z metropolii krakowskiej, z Częstochowy, Katowic, Kielc i
Tarnowa. Witam kardynała prymasa Polski, kardynała Władysława Rubina,
wszystkich obecnych tu przedstawicieli Episkopatu Polski.
Witam także bardzo serdecznie naszych gości z zagranicy: kardynała
Króla z Filadelfii, kardynała Ballestrero z Turynu, kardynała
Lustigera z Paryża, kardynała Meisnera z Berlina oraz towarzyszącego
mi w tej podróży kardynała Casaroli, sekretarza stanu; również
wszystkich biskupów — gości spoza Polski.
Pozdrawiam kapitułę metropolitalną krakowską oraz całe duchowieństwo
archidiecezji: moich braci w kapłaństwie, do których przynależę
święceniami i sercem — a więzy tej przynależności świadomie w sobie
podtrzymuję i pogłębiam. Jestem związany z tym seminarium duchownym,
w którym się do kapłaństwa przygotowywałem, jako też z Wydziałem
Teologicznym, na którym studiowałem — częściowo w okresie
okupacyjnego podziemia. Dziś szczególnie serdecznie witam Papieską
Akademię Teologii, która nosi w sobie dziedzictwo uczelni związanej
z wielkim imieniem błogosławionej królowej Jadwigi.
Wraz z duchowieństwem archidiecezji krakowskiej witam też i
pozdrawiam wszystkich kapłanów zarówno z krakowskiej prowincji
kościelnej, jak też z całej Polski.
Przedstawicielom rodzin zakonnych: męskich i żeńskich w szczególny
sposób gratuluję dzisiejszego dnia.
4. Oto bowiem dane mi jest spełnić dzisiaj szczególną posługę
papieską: wyniesienia na ołtarze sług Bożych poprzez beatyfikację.
Posługa ta normalnie spełniana bywa w Rzymie. Jednakże już w czasach
dawniejszych spełniana była również poza Rzymem. Wiemy na przykład,
że święty Stanisław był kanonizowany w Asyżu. Mnie samemu dane już
było dokonywać beatyfikacji w Manili, w czasie odwiedzin pasterskich
na Filipinach, oraz w Hiszpanii, w Sewilli, w listopadzie ubiegłego
roku.
Bardzo pragnąłem, aby moja pielgrzymka do Ojczyzny w związku z
jubileuszem Jasnej Góry stała się również szczególną okazją do
wyniesienia na ołtarze sług Bożych, których droga do świętości
związana jest z tą ziemią i z tym narodem, w którym króluje Pani
Jasnogórska. Ich beatyfikacja jest szczególnym świętem Kościoła w
Polsce: całego Ludu Bożego, który ten Kościół stanowi. Kościół
bowiem, jak to przypomniał Sobór Watykański II, ma stale przypominać
wszystkim powołanie do świętości — i ma też do tej świętości
prowadzić swoich synów i córki.
Gdy świętość ta zostaje w sposób uroczysty stwierdzona — na drodze
beatyfikacji, a zwłaszcza kanonizacji — Kościół raduje się
szczególną radością. Jest to poniekąd największa radość, jakiej może
doznać w swej ziemskiej wędrówce.
Dzisiaj więc Kościół na ziemi polskiej raduje się, czcząc Wiecznego
Pasterza za dzieło świętości, którego przez Ducha Świętego dokonał w
sługach Bożych: ojcu Rafale Kalinowskim oraz w Bracie Albercie —
Adamie Chmielowskim.
Radość dzisiejszej beatyfikacji jest udziałem całego Kościoła w
Polsce. W szczególny sposób jest to radość rodziny karmelitańskiej,
nie tylko w Polsce — rodziny, do której należał ojciec Rafał — oraz
rodziny franciszkańskiej, a zwłaszcza albertyńskiej, której Brat
Albert był założycielem.
Pragnę dodać, że jest to również szczególna moja radość, gdyż obie
te wspaniałe postacie zawsze były mi duchowo bardzo bliskie. Zawsze
ukazywały drogę do tej świętości, która jest powołaniem każdego w
Jezusie Chrystusie.
5. Mówi Pan Jezus:
„Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Wytrwajcie w
miłości mojej” (J 15, 9).
Oto dwaj uczniowie Boskiego Mistrza, którzy w pełni odkryli na
drogach swego ziemskiego pielgrzymowania miłość Chrystusa — i którzy
w tej miłości wytrwali!
Świętość bowiem polega na miłości. Opiera się na przykazaniu
miłości. Mówi Chrystus: „To jest moje przykazanie, abyście się
wzajemnie miłowali, tak jak Ja was umiłowałem” (J 15, 12). I mówi
jeszcze: „Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie
trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i
trwam w Jego miłości” (J 15, 10).
Świętość jest więc szczególnym podobieństwem do Chrystusa. Jest
podobieństwem przez miłość. Poprzez miłość trwamy w Chrystusie, tak
jak On sam poprzez miłość trwa w Ojcu. Świętość jest podobieństwem
do Chrystusa, które sięga tajemnicy Jego jedności z Ojcem w Duchu
Świętym: Jego jedności z Ojcem przez miłość.
Miłość jest pierwszą i odwieczną treścią przykazania, które pochodzi
od Ojca. Chrystus mówi, że On sam „zachowuje” to przykazanie. On też
daje nam to przykazanie, w którym zawiera się cała istotna treść
naszego podobieństwa do Boga w Chrystusie.
Ojciec Rafał i Brat Albert osiągnęli w swym życiu te szczyty
świętości, jakie dziś potwierdza Kościół, na drodze miłości. Nie ma
innej drogi, która do tych szczytów prowadzi. Dziś Chrystus mówi do
nich: „Wy jesteście przyjaciółmi moimi” (J 15, 14), „nazwałem was
przyjaciółmi, albowiem oznajmiłem wam wszystko, co usłyszałem od
Ojca mojego” (tamże, w. 15).
To „wszystko” streszcza się w przykazaniu miłości.
6. „Nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje
za przyjaciół swoich” (J 15, 13).
Ojciec Rafał i Brat Albert od wczesnych lat życia rozumieli tę
prawdę, że miłość polega na dawaniu duszy, że miłując — trzeba
siebie dać — owszem, że trzeba „życie swoje oddać”, tak jak mówi
Chrystus do apostołów.
To dawanie życia za przyjaciół swoich, za rodaków, wyraziło się
również w 1863 roku poprzez ich udział w powstaniu. Józef Kalinowski
miał wówczas 28 lat, był inżynierem — posiadał stopień oficerski w
armii carskiej. Adam Chmielowski liczył w tym samym roku 17 lat, był
studentem Instytutu Rolniczo-Leśnego w Puławach. Każdym z nich
kierowała bohaterska miłość Ojczyzny. Za udział w powstaniu
Kalinowski zapłacił Sybirem (na Sybir zamieniono mu karę śmierci),
Chmielowski kalectwem.
Wspominaliśmy obie te postacie w 1963 roku na stulecie powstania
styczniowego, gromadząc się przed kościołem Ojców Karmelitów Bosych,
jak o tym świadczy wmurowana tam tablica.
Powstanie styczniowe było dla Józefa Kalinowskiego i Adama
Chmielowskiego etapem na drodze do świętości, która jest heroizmem
życia całego.
7. Opatrzność Boża każdego z nich prowadziła własną drogą. Józef
Kalinowski, zanim wstąpił do nowicjatu karmelitańskiego, był — po
powrocie z Sybiru — nauczycielem Augusta Czartoryskiego, jednego z
pierwszych salezjanów, który także jest kandydatem na ołtarze. Adam
Chmielowski studiował malarstwo i przez szereg lat poświęcał się
działalności artystycznej, zanim wstąpił na drogę powołania, która —
po pierwszych próbach w zakonie jezuitów — zaprowadziła go w szeregi
tercjarstwa franciszkańskiego, skąd bierze początek powołanie
albertyńskie.
Każdy z nich na swojej własnej drodze w dalszym ciągu
urzeczywistniał te słowa Odkupiciela i Mistrza: „Nie ma większej
miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje”... Ojciec Rafał oddał
to życie w surowym klasztorze karmelitańskim, służąc do końca w
szczególności w konfesjonale; współcześni nazywali go „męczennikiem
konfesjonału”. Brat Albert oddał swe życie w posłudze najuboższym i
społecznie upośledzonym. Jeden i drugi oddał do końca swoje życie
Chrystusowi. Jeden i drugi odnalazł w Nim pełnię poznania, miłości i
służby. Jeden i drugi mógł powtarzać za świętym Pawłem: „Wszystko
uznaję za stratę ze względu na najwyższą wartość poznania Chrystusa
Jezusa. Dla Niego wyzułem się ze wszystkiego” (Flp 3, 8).
Ojciec Rafał i Brat Albert świadczą o tej przedziwnej ewangelicznej
tajemnicy „kenozy”: wyzucia się, wyniszczenia, które otwiera bramy
do pełni miłości.
Ojciec Rafał pisze do siostry: „Bóg się cały nam oddał za nas, jakże
nam nie poświęcić się Bogu?” (list z 1 VII 1866 r.).
A Brat Albert wyznaje: „Patrzę na Jezusa w Jego Eucharystii. Czy
Jego miłość obmyśliła coś jeszcze piękniejszego? Skoro jest chlebem
i my bądźmy chlebem... Dawajmy siebie samych” (cyt. za: o. Władysław
Kluz OCD, Adam Chmielowski).
W ten sposób każdy z nich został „zdobyty przez Chrystusa Jezusa” (Flp
3, 12).
W ten sposób też każdy z nich pozyskał Chrystusa i znalazł w Nim...
sprawiedliwość pochodzącą od Boga... i w nadziei, że upodabniając
się do Jego śmierci, dojdzie... do pełnego powstania z martwych
(por. Flp 3, 8.9. 10-11 ).
Z tą nadzieją ojciec Rafał zakończył swe życie w murach klasztoru
karmelitańskiego w moich rodzinnych Wadowicach w 1907 roku — Brat
Albert w swym krakowskim „przytulisku” w roku 1916.
U progu naszego stulecia, w przeddzień odzyskanej przez Polskę
niepodległości, dokonali swego życia ci dwaj wielcy synowie polskiej
ziemi, którym dane było wytyczać drogi świętości wśród swoich
współczesnych — a zarazem: dla przyszłych pokoleń.
8. Nasz ojczysty jubileusz jasnogórski spotkał się z Rokiem
Odkupienia, i przeszedł weń od 25 marca tego roku.
Nadzwyczajny Jubileusz Odkupienia skierowuje nas wszystkich w stronę
tej pierwszej miłości, którą Bóg-Ojciec „tak... umiłował świat, że
Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie
zginął, ale miał życie wieczne” (J 3, 16).
O tej miłości mówi Chrystus w dzisiejszej Ewangelii: „Jak Mnie
umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Wytrwajcie w miłości
mojej”.
Rok Odkupienia jest po to, aby szczególnie ożywić to trwanie w
miłości Odkupiciela. Ażeby z tej miłości czerpać — i w ten sposób
pogłębiać i odnawiać własną miłość, szukając dróg nawrócenia i
pojednania z Bogiem w Jezusie Chrystusie.
Ta szczególna praca Kościoła w Roku Odkupienia związana jest z
rzeczywistością Świętych Obcowania.
To w nich bowiem, w świętych, okazała się i stale okazuje
niewyczerpana moc Chrystusowego Odkupienia. To przez moc Odkupienia
oni sami osiągnęli ten szczególny udział w świętości Boga, który
jest celem i radością Kościoła. Z kolei zaś ci sami święci pomagają
nam przybliżyć się do Chrystusowego Odkupienia, poniekąd dzielą się
z nami swoim błogosławionym udziałem w tej zbawczej mocy.
Rok Święty jest zawsze w życiu Kościoła szczególnym ożywieniem
pośrednictwa świętych. Przede wszystkim Najświętszej Matki Chrystusa
— i wszystkich świętych.
Dlatego też szczególnie dziękuję Trójcy Przenajświętszej za to, że
dane mi było podczas mojej pielgrzymki do Polski z racji
jasnogórskiego jubileuszu niejako poszerzyć w sposób widzialny ten
nasz ojczysty krąg Świętych Obcowania:
— święty Maksymilian Maria Kolbe
— błogosławiony Rafał Kalinowski
— błogosławiony Albert Chmielowski (Brat Albert)
— błogosławiona Urszula Ledóchowska.
9. Venimus — vidimus — Deus vicit: Przybyliśmy — ujrzeliśmy —
zwyciężył Bóg! To tu, w Krakowie, na Wawelu, spoczywa król, który
wypowiedział te słowa: Jan III Sobieski. Przypomniałem je na
początku mojej pielgrzymki w Warszawie. Dziś jeszcze raz do nich
powracam.
A powracam dlatego, że święci i błogosławieni ukazują nam drogę do
tego zwycięstwa, które w dziejach człowieka odnosi Bóg.
Więc pragnę raz jeszcze powtórzyć to, co powiedziałem już w
Warszawie, że w Jezusie Chrystusie człowiek powołany jest do
zwycięstwa: do takiego zwycięstwa, jakie odniósł ojciec Maksymilian
i Brat A1bert, ojciec Rafał i matka Urszula — w stopniu heroicznym.
Jednakże do takiego zwycięstwa powołany jest każdy człowiek. I
powołany jest każdy Polak, który wpatruje się w przykłady swoich
świętych i błogosławionych. Ich wyniesienie na ołtarze pośród ziemi
ojczystej jest znakiem tej mocy, która płynie od Chrystusa — Dobrego
Pasterza. Tej mocy, która jest potężniejsza od każdej ludzkiej
słabości — i od każdej, choćby najtrudniejszej sytuacji, nie
wyłączając przemocy. Proszę was, abyście te słabości, grzechy, wady,
sytuacje, nazywali po imieniu. Abyście z nimi wciąż się zmagali.
Abyście nie pozwolili się pochłonąć fali demoralizacji,
zobojętnienia, upadku ducha. Dlatego patrzcie wciąż w oczy Dobrego
Pasterza:
„Chociażbym chodził ciemną doliną,
zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną”
(Ps 23 [22], 4).
Tak głosi psalm responsoryjny dzisiejszej liturgii.
10. Przed czterema laty tu, na tych samych Błoniach krakowskich,
przypomniałem owo „bierzmowanie dziejów”, związane z tradycją
świętego Stanisława, patrona Polski
Pragnę dzisiaj powtórzyć te słowa, które wówczas wypowiedziałem. Oto
one:
„Musicie być mocni, drodzy bracia i siostry! Musicie być mocni tą
mocą, którą daje wiara! Musicie być mocni mocą wiary! Musicie być
wierni! Dziś tej mocy bardziej wam potrzeba niż w jakiejkolwiek
epoce dziejów. Musicie być mocni mocą nadziei, która przynosi pełną
radość życia i nie pozwala zasmucać Ducha Świętego!.
Musicie być mocni mocą miłości, która jest potężniejsza niż śmierć,
która »wszystko znosi, wszystkiemu wierzy, we wszystkim pokłada
nadzieję, wszystko przetrzyma« — tej miłości, która »nigdy nie
ustaje«” (1 Kor 13, 7-8).
Tą wiarą, nadzieją i miłością byli mocni: Maksymilian i Rafał,
Urszula i Albert — dzieci tego narodu.
Oni też temu narodowi są dani jako znaki zwycięstwa. Naród bowiem
jako szczególna wspólnota ludzi jest również wezwany do zwycięstwa:
do zwycięstwa mocą wiary, nadziei i miłości; do zwycięstwa mocą
prawdy, wolności i sprawiedliwości
Jezu Chryste! Pasterzu ludzi i ludów! W imię Twojej Najświętszej
Matki, na Jej jasnogórski jubileusz, proszę Cię o takie zwycięstwo!
Jezu Chryste! Dobry Pasterzu! polecam Ci trudne dziś i jutro mojego
Narodu: polecam Ci jego przyszłość!
11. „Chociażbym chodził ciemną doliną,
zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną”.
Ty — przez Twoją Matkę.
Pan jest moim Pasterzem...
Pan jest naszym Pasterzem. Amen.
Na zakończenie Mszy św. Jan Paweł II powiedział:
Pod koniec mojej pielgrzymki na jubileusz jasnogórski, pielgrzymki,
która za zrządzeniem Opatrzności dochodzi do skutku w Roku Świętym
Odkupienia, wypadło mi jeszcze przyozdobić po raz wtóry królewskim
diademem figurę Matki Bożej Bolesnej, słynnej „Pietá” z Limanowej, z
diecezji tarnowskiej. Ze szczególnym wzruszeniem patrzę dziś na tę
figurę, słynącą łaskami, tak bardzo znaną i czczoną w Beskidzie
Wyspowym, w całej diecezji tarnowskiej i szeroko poza nim.
A ja wkładam te korony na głowy Odkupiciela świata i Jego Matki
niejako w momencie największego Jej bólu i równocześnie
najpełniejszej współpracy i udziału w odkupieńczym dziele Syna: w
momencie, gdy Ona trzyma na swoich matczynych kolanach martwe ciało
Chrystusa, niedługo po tym, jak w osobie świętego Jana wszyscy
zostali Jej oddani jako synowie i córki, a Ona została im dana jako
Matka.
Radujemy się dziś z całym Kościołem tarnowskim, z jego pasterzem,
biskupem Jerzym, jego współpracownikami w biskupstwie, ze wszystkimi
pielgrzymami i całą wspólnotą diecezjalną.
Ukoronowanej Matce mówimy słowami pieśni: „Wiary ojców bronić
będziem pod tym znakiem”, ale bardziej jeszcze prosimy, by Ona sama
strzegła tej wiary w nas i w przyszłych pokoleniach, byśmy
przeniesieni do królestwa umiłowanego Syna, trwali w nim i
dostępowali Odkupienia — odpuszczenia grzechów, by nic nie zdołało
zagasić w nas tej nadziei.
Prosimy również, ażeby pasterz Kościoła tarnowskiego i wszyscy
pielgrzymi z tej diecezji zanieśli nasze pozdrowienia i
eucharystyczną jedność w Chrystusie z tego uroczystego zgromadzenia
eucharystycznego na Błoniach krakowskich, w dniu, w którym dostąpili
chwały błogosławionych ojciec Rafał i Brat Albert. Prosimy o to samo
pielgrzymów z diecezji przemyskiej, ażeby ta nasza wielka wspólnota,
tak szeroko zalegająca Błonia krakowskie, jeszcze się poszerzyła
duchowo przez posłannictwo naszych pielgrzymów, przybyłych tutaj z
innych diecezji. O to samo prosimy zgromadzenia — zwłaszcza zakon
ojców karmelitów bosych, zakon franciszkański, a w szczególności
rodzinę a1bertyńską. Naszych gości ze świata, kardynałów i biskupów,
prosimy, ażeby byli również posłańcami tej jedności w stosunku do
swoich Kościołów. Żeby tę jedność eucharystyczną, którą tu
przeżyliśmy dziś w Krakowie, przenieśli na kontynent amerykański,
zwłaszcza do naszej Polonii. O to prosimy kardynała Króla,
arcybiskupa Szokę, biskupa Abramowicza. Ażeby przeniósł tę jedność
do Kościoła we Włoszech — o to prosimy kardynała Ballestrero z
Turynu. Ażeby tę naszą jedność przenieśli, w duchu chrześcijańskiej
wspólnoty, do Kościoła we Francji — o to prosimy
kardynała-arcybiskupa Paryża i arcybiskupa Lyonu. Wreszcie prosimy
kardynała-biskupa Berlina, ażeby te wyrazy naszej jedności w
Chrystusie, które stale na nowo odnajdujemy w Eucharystii, przeniósł
również do naszych sąsiadów z Zachodu — w Berlinie i całych
Niemczech.
Moi drodzy bracia i siostry! Eucharystia nie ma granic. I my,
sprawując ją dzisiaj tutaj w tej uroczystej formie na Błoniach
krakowskich, sprawujemy ją w zjednoczeniu z całym Kościołem. A
wszystkie znaki tej jedności w wymiarze geograficznym, tak jak to je
na końcu wymieniłem, są dla nas szczególnie wymowne i drogie.
Eucharystia nie ma granic. Ogarnia człowieka we wszystkich wymiarach
jego bytowania i powołania. I to jest ta Eucharystia, taka mała —
postać chleba, płatek chleba, który ogarniamy naszymi ustami, naszym
organizmem, naszym sercem. W tym sercu spotyka się małość
Eucharystii, pokora Eucharystii, znamię wyniszczenia Chrystusowego —
i jej niczym nieogarniona wielkość.
Pragnąłbym, ażeby ci, którzy nie mogli uczestniczyć w naszym wielkim
zgromadzeniu beatyfikacyjnym i eucharystycznym, w szczególny sposób
doznali jego owoców. A mam tu na myśli chorych, osoby pozbawione
wolności, tych wszystkich nieobecnych, których tutaj przywołuje
nasza miłość i którzy przez naszą miłość są tu szczególnie obecni,
albowiem Eucharystia nie ma granic. Chrystus idzie za człowiekiem
wszędzie, dokąd idzie człowiek, wszędzie, dokąd prowadzą człowieka.
Chrystus idzie za człowiekiem, jest bowiem Dobrym Pasterzem.
Jeszcze raz temu Pasterzowi, Pasterzowi Wiecznemu, Pasterzowi
Dobremu, zawierzam naszą wspólnotę na Błoniach krakowskich,
zawierzam Kościół krakowski, zawierzam Kościół w Ojczyźnie mojej,
zawierzam Kościół na wszystkich krańcach ziemi. Chrystusowi —
Dobremu Pasterzowi zawierzam Kościół w Ojczyźnie mojej przez
Jasnogórską Matkę i Panią.
Drodzy bracia i siostry, dziękuję wam za wasze uczestnictwo, za
głębię modlitwy. Dziękuję wam za zjednoczenie z Chrystusem i za to,
że mnie, waszemu bratu, pozwoliliście być szafarzem tego
zjednoczenia z Chrystusem, w którym jest nasza nadzieja.
Przyjmijcie teraz błogosławieństwo.
PRZYPISY
1 Ostatni dzień pobytu Jana Pawła II w Polsce, 23 czerwca, miał
charakter prywatny. Tego dnia Papież wyjechał w Tatry, gdzie — w
Dolinie Chochołowskiej — spotkał się z Lechem Wałęsą i jego rodziną
(red.).
|